Skip to content

Exploitatievergunningstraject

Hoe komen wij tot de juiste exploitatievergunning voor uw bedrijf?

Allereerst gaan wij met u in gesprek om uw wensen en behoeften in kaart te brengen ten aanzien van het gebruik van drones in uw organisatie. Vragen die u zoal kunt verwachten zijn onder andere; voor welke werkzaamheden wilt u drones gaan inzetten in uw bedrijf, wanneer wilt u drones gaan inzetten en hoe vaak gaat u die inzetten? Aan de hand van het intake gesprek krijgen wij een compleet beeld van uw organisatie, werkzaamheden en verwachtingen en gaan wij beginnen met het schrijven van een operationeel handboek specifiek toegespitst op uw bedrijfsorganisatie.

Met het schrijven van een (goedgekeurd) operationeel handboek bent u er nog niet! Hierna helpen wij u bij het kiezen en schrijven van een exploitatievergunning die aansluit op uw bedrijfsvoering. Zie voor een uitleg onderstaand de verschillende exploitatievergunningen in de Specific categorie:

  1. Standaardscenario’s (STS)

Bij een standaardscenario (STS) zijn zowel de veiligheidsrisico’s als de mitigerende maatregelen voor u vastgesteld. Dit houdt in dat je niet kunt afwijken van de beschreven procedures binnen de beschreven standaardscenario’s. Op dit moment zijn er pas twee standaardscenario’s gepubliceerd, namelijk; het vliegen van BVLOS voor vluchten buiten het zicht en VLOS operaties voor vluchten boven bevolkt gebied.

  1. Pre-Defined Risk Assessment (PDRA)

Mocht een standaard scenario voor u niet voldoen, omdat u meer mogelijkheden wenst dan een STS, dan dient u zelf een PDRA te (laten) schrijven voor de op uw bedrijf betrekking hebbende operatie. Hierin worden de veiligheidsrisico’s voor de personen op de grond (GRC) en de andere luchtruimgebruikers (ARC) beschreven. Een PDRA dient u ter goedkeuring voor te leggen bij de Inspectie Leefomgeving & Transport (ILT) voor u kunt gaan vliegen.

  1. Specific Operations Risk Assessment (SORA)

De SORA methodiek biedt voor de operator de meeste vrijheid, maar vergt tevens het meeste schrijfwerk. Zo wordt in een SORA beschreven de Concept of Operations (ConOps), de Ground Risk Class (GRC) en de Air Risk Class (ARC). Aan de hand van de GRC en ARC bepaal je met welke Specific Assurance and Integrity Levels (SAIL) u te maken krijgt. Afhankelijk van het SAIL Level wordt een Operational Safety Objectives (OSO) vastgesteld. Hiermee beschrijft u alle gevaren en maatregelen voor piloot, machine en organisatie.  

Met een in Nederland goedgekeurde SORA door ILT kun je in andere EU-landen vliegen, mits u de mitigerende maatregelen aanpast voor het lokale luchtruim, terrein, bevolkte gebied en klimaat en deze review aanbiedt bij ILT, die dit vervolgens ter goedkeuring doorstuurt naar de luchtvaartautoriteit van het betreffende land.

Na het kiezen van de juiste exploitatievergunning, gaan wij samen met u de vergunning aanvragen bij ILT en ondersteunen u gedurende de gehele aanvraagprocedure.

Na het afgeven van de vergunning, begeleiden wij u ook nog tijdens de eerste twee dronevluchten om u niet meteen in het diepe te gooien. Zodoende leren u en uw werknemers om te gaan met theorie en praktijk en zorgen wij er samen voor dat het integreren van drones binnen uw bedrijf een succes wordt!